nedeľa 12. júla 2015

Veľký smoothie špeciál.

Ponorila som sa do tajomného sveta s názvom smoothie. Tu som vám pripravila pár rad, tipov a receptov, ako postupovať a vyťažiť z tohto blahodárneho moku čo najviac...



Smoothie ako súčasť zdravej stravy ma vždy fascinovala, predsa len, je to asi najjednoduchší spôsob, ako do tela dostať mix vitamínov a zároveň si pochutiť, a prípadne nenápadne "donútiť" aj členov rodiny, aby pre seba urobili niečo navyše.

Hlbšie som s tým začala flirtovať počas tohto roka, kedy som si dala predsavzatie, že budem podľa lunárneho kalendára držať jednodňový pôst. Môžem byť silná akokoľvek chcem, ale ja proste celý deň nevydržím bez nejakého prísunu potravy.

Preto som sa rozhodla, že to budem riešiť tak, že počas týchto oddychových dní pre svoje telo urobím malý "odpustok" a budem si robiť smoothie, piť veľa čistej vody, nesladených čajov a večer zeleninovú polievku.

Je polovica júla a keď si to tak v polovici roka zhodnocujem, celkom pekne sa mi darí tieto jednodňovky držať. Áno, boli aj slabé týždne, kedy som bola buď chorá, alebo sme mali dohodnutý v práci spoločný obed (rozumej geniálne obžerstvo), prípadne maxmiálna nechuť si niečo na pôstny deň pripraviť.

No a teraz, aby som vysvetlila, čo to má vlastne so smoothie spoločné. Veľa, takmer všetko.
Popud, aby som začala hlbšie riešiť túto problematiku, bol teda jednodňový pôst. Najskôr som si povedala, že nevidím dôvod investovať do smoothie makera, veď to predsa zvládne aj môj klasický mixér. A toto bola veľká chyba. Domáci mixér proste nemá postačujúci výkon, aby prepracoval to ovocie a zeleninu tak, aby som z toho mala smoothie, viac menej vie pripraviť oba ovocnú dreň alebo shake, ak chcete. Napriek tomu, som pôsty s takto pripraveným ovocím krásne zvládala.

Na začiatku leta som si povedala, že proste idem niečo pre seba urobiť a investovať a rozhodla som sa smoothie maker kúpiť. Kedy inokedy, keď nie teraz, keď je sezóna čerstvého ovocia a zeleniny, ktoré kúpite na každom rohu, za relatívne slušné peniaze. Tak som to urobila. Mala som odložené nejaké peniaze, ktoré boli určené už ani vlastne neviem na čo, a vybrala som si tohto krásavca. 


Našla som ho na Alze na základe spotrebiteľského testu, ktorý sa robil v jednom z čísiel Apetitu. Jasné, Vitamix je TOP, ale na ten ešte sa priznám, nemám odvahu, dostatočné finančné prostriedky a ani taký nadšenec zdravého životného štýlu, aby som to riešila takýmto zariadením. Toto mi prišlo ako jeho jednoduchšia verzia a osobne som veľmi spokojná. Jedno jediné mínus má, keď dávam tu vrchnú plastovú časť s ovocným obsahom na ten motorček, tak to nemá žiadnu poistku, ani "zacvaknutie", takže vlastne neviem, či som ho dala správne. Ale potom, keď ho pustím, funguje, tak to asi robím dobre.

Takže základ, kde ovocie pripraviť, by bol. No a potom prišiel ďalší problém na riešenie. Aké ovocie vlastne používať, a čo môžem s čím kombinovať. Čítala som kdesi na internete, že robíme veľkú hlúposť, keď si myslíme, že môžeme do smoothie v podstate dávať všetko. Vraj aj ovocie a zeleninu máme rozdeľovať na kyslé, zásadité a neutrálne a podľa toho sa riadiť. 

Keď dáte do internetového vyhľadávača výraz smoothie, nájde vám to hádam všetko. Ja som narazila na túto šikovnú pomôcku, s ktorou pri výrobe smoothie pracujem a zatiaľ si ju pochvaľujem. Ak tam nenájdem ovocie, ktoré mám v chladničke, tak hľadám jeho podobnú alternatívu v pomôcke a zatiaľ to funguje. Uvediem príklad- v pomôcke je marhuľa, ale nieje broskyňa a nektarinka. Preto, keď mam druhú a tretiu zo spomínaných, beriem to tak, že sa v podstate chovajú ako marhuľa, takže to kombinujem k nej farebnej bodke. Tu vám pripájam moju spomínanú pomôcku.


Prístroj na prípravu máme, základnú teóriu prípravy a najmä kombinovanie ovocia a zeleniny máme, tým pádom ostávajú ešte dve témy na prebratie. Tekutiny a vhodný úložný priestor pre smoothie na transport do práce.

Čo sa týka tekutín, tam je to tiež rôznorodé. Na začiatku som používala doma vylisované ovocné šťavy, najlepšie sa mi osvedčili jablková a pomarančová. Teraz cez leto som začala, vďaka spolupráci so spoločnosťou Alpro, pridávať aj ich veganské nápoje. Zatiaľ mám otestovaný ovsený a sójový. Od Alnatury mám vyskúšaný sójový nápoj s vanilkovou príchuťou, ten krásne ladí s jahodami. Ak sa chcete vyhnúť úplne sladidlám, najlepšia je samozrejme čistá voda z kohútika. Čítala som, že niektorí ľudia používajú aj mlieko, tomu sa ja zatiaľ vyhýbam, nejako mi to k tomu proste neladí.

Čo sa týka samotného pitia smoothie. Ak majú hustejšiu konzistenciu, klasickou slamkou to proste nejde. Zmenežovala som si slamky s hrubším otvorom, tie sú na smoothie ideálne. Ak pijete smoothie doma, samozrejme nieje o čom, vytiahnete si z poličky svoj pohár. Pre mňa bol na začiatku problém v tom, že si vyrobím vždy okolo cca 700ml smoothie a keď som chcela aj funkčný aj pekný (áno, aj tu mi proste chcelo záležať na vzhľade), obal na prenos, proste v našich obchodoch som si nevedela nič nájsť. Zatiaľ to teda riešim tak, že som si vo fitnes potrebách kúpila takú tú nádobu, v čom si ľudia v posilovni miešajú tie ich drinky. Že by tam bol dizajn nejaká sláva povedať nemôžem, ale je aspoň ružová a má objem 700ml. Takže ak by ste náhodou vedeli o nejakej peknej nádobe, dajte mi prosím určite vedieť.

Takže toto je moje zhrnutie základnej teórie, ako na smoothie. Teraz by som vám chcela predstaviť smoothie, ktoré som ja zatiaľ pripravila. Doma robím smoothie každý deň, v týchto letných dňoch si ním nahrádzam večeru, no a samozrejme je tu ešte stále jednodňový pôst, takže smoothie maker v podstate maká každý deň.
Sem vám vložím smootie, ktoré máme zatiaľ odskúšané, a ja na facebook stránke blogu, každú chvíľu robím update samostatného albumu s názvom Smoothie na každý deň. Takže ak vám chýba inšpirácia, určite nakuknite.

Zelené smoothie
Sem som dala mango, banány, kiwi, špenát a ako tekutú časť som použila sójové Alpro. Toto smoothie je pre mňa zatiaľ najväčšia láska, chutí mi najviac, preto mám v tomto zozname aj pomyselné prvé miesto.



Prípravu tohto smoothie som aj natočila, aby ste videli, ako smoothie maker funguje.



Biele smoothie
ananás, banán, broskyňa a čistá voda


Červené smoothie
červený ribíz, maliny, mrkva, jablko, agáve a čistá voda



Žlté smoothie
banán, jablko, pomaranč, kiwi. Tu musím skonštatovať, že pomaranč nieje do smoothie dobrá voľba. Jedine, že sa naozaj hecnete a vyrežete všetku bielu časť z pomaranča. Smoothie bolo z nej horké. 



Ružové smoothie
banán, kiwi, jahody, nektarinka, broskyňa, čistá voda



Biele smoothie
mango, broskyňa, banán, jablko, kiwi, sójové Alpro


Zelené smoothie po druhýkrát
špenát, hruška, marhuľa, broskyňa, banán, sójové Alpro



Zelené smoothie po tretíkrát
polníček, zelené jablko, banán, marhuľa, ovsené Alpro. Tu musím tak isto povedať, že polníček mi tam veľmi nerezal. Skúšala som aj ľadový šalát a rukolu, a zatiaľ sa mi najlepšie osvedčil špenát.



Žlté smoothie po druhýkrát
banán, jablko, hruška, broskyňa, nektarinka a kiwi, ovsené Alpro


Ak ste sa prelúskali mojim smoothie špeciálom až sem, patrí vám môj obdiv, toto je tuším môj najdlhší príspevok, čo na blogu mám :-)

V každom prípade, dúfam, že to bolo pre vás zaujímavé čítanie a našli ste v  ňom všetko, čo ste hľadali. Ak máte vy svoje obľúbené smoothie, dajte mi určite vedieť, rada vyskúšam.

Toto všetko a ešte viac nájdete na
Pintereste 
Instagrame (blog.foodependence)
google+ 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára