nedeľa 22. decembra 2013

Vianočná štóla.

Každý rok na Vianoce pečiem. Už si to bez koláčov ani neviem predstaviť. Vždy si vezmem všetky časopisy o varení, čo mám, najmä vianočné čísla a robím zoznam, čo sa bude piecť. Potom si všetko pekne narátam, aby som vedela, koľko čoho kúpiť a riadne naplánujem, kedy sa čo bude piecť, aby nám zostalo upečené pečivo čerstvé a dobré až k Vianociam. Taký malý time manažment v kuchyni.
No a samozrejme, každý rok si nájdem niečo nové, čo určite musím vyskúšať. Tento rok to bola táto vianočná štóla s tvarohom. Pripomína mi mazanec, ktorý som robila cez veľkonočné sviatky. Ale vďaka kandizovanému ovociu si štóla zachovala svoj status vianočných dobrôt...


čo treba:
250g hladkej múky
1/2 balíčku prášku do pečiva
50g práškového cukru
1 polievková lyžica domáceho vanilkového cukru
1 celé vajíčko
125g tvarohu
3 polievkové lyžice rumu
125g masla
75g hrozienok
50g kandizovaného ovocia
50g lupienkov mandlí
75g marcipánu
40g rozpusteného masla
práškový cukor na posypanie

Do misy robota som preosiala múku s práškom do pečiva, pridala vanilkový a práškový cukor, vajíčko, tvaroh, rum a maslo. Nechala som robot pracovať, aby zo základných surovín cesto vypracoval.
Medzitým som si pripravila hrozienka, lupienky mandlí a pokrájala na menšie kúsky kandizované ovocie. 
Do prepracovaného cesta som pridala ovocie a hrozienka, nechala premiešať a hotové cesto som pri izbovej teplote nechala oddýchnuť cca 45 minút.
Potom som cesto na pomúčenej doske premiesila, vyvaľkala na cca 5 mm plát. Na cesto som postrúhala marcipán a zmotala do "štrúdľového" tvaru. (áno, štóla sa má iba prekladať, ale mne táto štrúdľová technika prišla v danom okamihu praktickejšia). Pri 175 stupňoch som nechala štólu piecť cca 60 minút krásne dohneda.
Ešte horúcu som ju potrela roztopeným maslom (záleží na štóle, potierala som, kým maslo nasávala), a posypala práškovým cukrom.  Nechala som ju úplne vychladnúť a potom sme krájali.




No a takto vyzerá tento rok výslužka pre mojich najbližších. Štóla, linecké kytičky, orechové pečivo a sušienky s brusnicami a bielou čokoládou. 


Na 24.12. chystám ešte jeden dezertík, ale tomu venujem tu na blogu samostatnú kapitolu.

No a čo vy? Ako vyzerá vianočné pečenie u vás?
Budem rada, ak sa pochválite fotkou u mňa na facebook stránke alebo mi pošlite foto na blog.foodependence@gmail.com. Každá sladká dobrota si zaslúži uzrieť svetlo sveta a obdiv verejnosti ;-)

1 komentár:

  1. Taky jsem pekla štolu, ale na zdravější způsob:) ta tvoje vypadá taky moc dobře:)

    OdpovedaťOdstrániť